Posodobitev 30 let starih glavarinskih količnikov v družinski medicini ter v otroških in šolskih dispanzerjih - demanti navedb na družbenih omrežjih

ZZZS je zaznal napačne informacije in interpretacije zdravstvenih delavcev v zvezi z novimi glavarinskimi količniki v družinski medicini ter v otroških in šolskih dispanzerjih, da naj bi po novem morali zdravniki sprejeti okoli 20% več pacientov kot danes in podobno. Takšne interpretacije so povsem napačne in neresnične.

Načrtovana posodobitev 30 let starih glavarinskih količnikov na noben način ne spreminja minimalne obremenitve zdravnikov, kot jo določa veljavna vladna Uredba 2024. Novi glavarinski količniki namreč uvajajo nove uteži po spolu in starosti, ki na podlagi najnovejših analiz in aktulanih podatkov bolje odražajo zahtevnost obravnave pacienta ter se bodo uporabljali izključno za financiranje ambulant družinske medicine ter otroškega in šolskega dispanzerja. Novi glavarinski količniki bodo tako zagotovili bolj pravično financiranje ter bolj objektiven prikaz obremenitev zdravnikov.    

Posebej poudarjamo, da ZZZS ni spreminjal minimalnih obremenitev. Le-ta bo v novem modelu 1.348 količnikov, kar predstavlja popoln EKVIVALENT obstoječim 1.895 količnikom, ki skladno z vladno Uredbo 2024 predstavlja mejo za odklanjanje novih pacientov. Tisti zdravniki, ki danes presegajo 1.895 količnikov, tudi v novem modelu praviloma presegajo 1.348 količnikov in obratno. To velja tudi za večino pediatrov na primarni ravni, čeprav so novi glavarinski količniki za otroke v starosti 3-6 let nekoliko nižji od obstoječih (veljavnih). Analiza ZZZS je pokazala, da je število in zahtevnost obravnav otrok v starostni skupini 3-6 let manjša od števila in zahtevnosti obravnav otrok v skupini 0-2 let. Danes pa za vse otroke v starosti 0-6 let velja enak glavarinski količnik. Sprememba glavarinskih količnikov bo torej po novem bolj realno prikazala obremenitve zdravnikov glede na število in zahtevnost obravnav pacientov, čemur bo sledilo tudi pravičnejše financiranje. 

Skladno z usmeritvami Ministrstva za zdravje (Usmeritve zdravstvene politike za leto 2025 in 2026) se "do 1. 1. 2025 prenovi in implementira model financiranja ambulant družinske medicine in otroško šolskega dispanzerja z novimi glavarinskimi količniki, ki predstavljajo pretežni del financiranja družinskih ambulant" ter uvede "lestvica, ki motivira posamezne time k optimalnemu opredeljevanju zavarovanih oseb". Na tej podlagi ZZZS v sodelovanju z Ministrstvom za zdravje ter drugimi deležniki v zdravstvu pripravlja prenovljen model plačevanja teh dveh dejavnosti, ki bo uveljavljen v okviru Dogovora oz. vladne Uredbe. 

Na podlagi obstoječega modela plačevanja izvajalci ambulant družine medicine (v nadaljevanju: ADM) in pediatrije na primarni ravni (v nadaljevanju: PED) prejemajo približno polovico prihodka iz naslova glavarine in polovico prihodka iz naslova storitev. Glavarina se obračunava na podlagi glavarinskih količnikov, ki so različni glede na starost osebe in so bili izračunani pred 30 leti. Obiski se obračunavajo na podlagi seznama storitev, ki vključuje storitve pregledov, posegov, hišnih obiskov, cepljenj, obravnav na daljavo in t.i. kratke obiske za obračun posvetov in predpis napotnic, receptov, naročilnic itd. Glavarina in storitve se plačujejo brez omejitev. 
Nov model bo prenovil plačevanje kurative v ADM in PED ter preventive v ADM. Plačevanje preventive v PED se ne spreminja. 

Cilji prenove modela plačevanja ADM in PED so:
-    spodbujati boljšo dostopnost do osebnih zdravnikov, 
-    spodbujati običajen način zagotavljanja zdravstvenih storitev, ki temelji na obisku zavarovane osebe v ambulanti,
-    spodbujati celovito obravnavo pacientov, 
-    realneje ovrednotiti glavarino, 
-    stimulativno nagrajevati time glede na dejansko obremenjenost in 
-    zmanjšati administrativna bremena v ambulanti. 
Ohranja se limit za odklanjanje pacientov, ki trenutno znaša 1.895 glavarinskih količnikov, EKVIVALENT temu pa bo pri novih količnikih 1.348. 

Nov model prenavlja plačevanje izvajalcem na treh področjih:
1.    Glavarina
2.    Storitve za obračun kurativnih obravnav zdravnika v ADM in PED
3.    Storitve za obračun preventivnih obravnav diplomirane medicinske sestre (DMS) v ADM.

Finančne posledice (dodatni izdatki) novega modela so ocenjene na 8,7 milijonov evrov na letni ravni, od tega:
-    4,5 milijon evrov zaradi uvedbe regresijske lestvice na področju glavarine, na podlagi katere se dodatno nagrajuje izvajalce, ki bodo opredeljevali nad mejo za odklanjanje zavarovanih oseb
-    4,2 milijona evrov kot dodatna sredstva zaradi uvedbe novih dveh storitev za obračun kurativnega pregleda pacienta z več diagnozami.

Priloga 1: Predlagani novi glavarinski količniki od 1. 1. 2025 dalje

Priloga 2: Primerjava starih in novih glavarinskih količnikov.